Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 18 d’octubre del 2012

AMOR PASSIÓ VERSUS AMOR AFECTE


En l’escrit d’aquesta setmana, us presentem una consulta que va realitzar la Montserrat Soler, col-laboradora d’ETIC, editada en el llibre d’Eduard Punset. “Lo que nos pasa por dentro

AMOR PASSIÓ VERSUS AMOR AFECTE:

Sóc una noia de 32 anys que porto gairebé  deu anys amb la meva parella, i  dos de casada. Fa uns mesos vaig conèixer un noi del que poc a poc em vaig anar enamorant fins el punt de quedar vàries vegades per estar junts. Ell és l’ ideal de persona que sempre havia volgut: físicament, psicològicament, posició social… però ja m’ ha deixat clar que no vol res formal amb  ningú i  l’ únic que l’ interessa és una relació passional. Ara he decidit oblidar-me d’aquesta persona i intentar centrar-me en la meva parella, però em resulta impossible. No el veig com abans, sento que ja no n’estic enamorada, però no m’imagino  la meva vida sense ell. Em sento fatal perquè ell m’estima amb tota la seva ànima i jo vull correspondre’l  però sento que no puc. És possible tornar-se a enamorar de la teva parella?

Respon: Montserrat Soler
Des de la perspectiva de la psicologia social  hi  ha  autors que diferencien allò  que anomenem amor como una combinació a partir de dos components bàsics: amor-afecte i  amor-passió. En l’amor-passió hi ha més idealització, fantasia i recompenses imaginàries. Una altra de les diferències és el factor temporal: l’ afecte sol durar molt  més temps, mentre que l’ amor passió és molt  més fràgil. En el procés d’enamorament es poden percebre augmentats els valors de l’altre, es tendeix  a seleccionar els aspectes positius o minimitzar els negatius.
El fet de que hagis abandonat una relació que potser es caracteritzava per amor-passió, sense compromís, pot ser el primer pas per tornar  a trobar l’ amor-afecte que teníeu. També et podria  ser d’ajuda renovar la mirada que tens de la  teva  parella i de la vostra relació prestant atenció a les actituds i valors que compartiu, l’ amistat i l’estima. És important tenir en compte que en l’ amor es troben els components cognitius, emocionals i pragmàtics, o sigui, allò que es pensa, allò que se sent i allò que es fa. El compromís és una de las característiques de l’ amor-afecte. El manteniment de la parella requereix de l’atenció i la cura constant.
En el llibre Sobrevivir a la pareja, Linares y Campos comenten que quan s’ ha estat infidel en una parella, si la valoració que fa  el membre que ha estat  infidel és la d’ interessar-se per a recuperar i restaurar el vincle, llavors s’ha d’estimular l’ esperit pràctic i cuidar-se de guanyar espais de plaer sense forçar la marxa.

Montserrat Soler Roca
Psicòloga clínica, psicoterapeuta i màster en teràpia familiar i en trauma infantil. Col. 3310
Col·laboradora d’E.T.I.C Espais de Teràpies i Coaching.
Membre d’APOL ( apoyo psicológico on line) Fundació Eduard Punset .
Col·laboradora en el LLibre d’ Eduard Punset “Lo que nos pasa por dentro” 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada