En aquestes dates nadalenques,
les tradicions de cada any tornen a arribar;els carrers s’omplen de llums, les famílies
es reuneixen, ens envolta un cert aire d’alegria, esperança i bons propòsits. Aquests darrers anys, marcats
per la crisi econòmica, ens fa replantejar i prendre consciència que la
felicitat no ve donada pels diners, cosa que anys enrere semblava que tothom
era feliç perquè “tenia de tot” i que ara no ho podem ser. Per tant, estem
davant d’una crisi de valors i em de
tendir a recuperar-ne molts dels que s’havien deixat de banda. Per als nens, el tió i els
reis és el que els marca l’arribada d’aquestes dates, els regals de Nadal!!
S’ha de fer cagar el tió, la carta als reis, anar a veure la cavalcada, esperar
la nit de reis etc.
En totes aquestes activitats i
trobades es poden tenir en compte certs aspectes psicològics que es posen en
funcionament i que, segons la forma d’actuar que tinguin els pares, seran
aprofitades per desenvolupar i potenciar en els nens aspectes com:
a)
PRESA DE DECISIÓ: Davant la pregunta:
“Que vols per reis?”
els podríem
ajudar de la següent manera segons la seva edat:
Els més
petitons (3-6 anys) hauran de seleccionar d’entre gran quantitat de joguines,
fet que els hi és complicat. Es decantaran per aquelles que els hi resultin més
vistoses, hagin vist més cops etc... És bo que davant
d’un catàleg de joguines senyali els que més li agraden o en una botiga abans d’entrar comentar-li
que haurà de triar entre 2 i 4 joguines que més li agradin. En canvi,
a partir dels 6-10 anys les seves decisions seran més pensades segons els seus
gustos, modes etc. i la seva capacitat de centrar-se serà més bona És important
motivar-los i ajudar-los a que preguin la decisió de triar entre 5 i 7 coses i
no més.
b) Un cop han
fet la Carta als Reis han de SABER
ESPERAR a què arribin. És important ensenyar als nens a saber esperar. Està
relacionat amb aprendre a posposar les recompenses, és a dir, els nens quan
volen alguna cosa ho volen “ja”, doncs quan el nen ens demana una xocolatina
per exemple, podem comentar-li: “Si, la
mare et donarà la xocolatina quan hagis acabat els deures”. D’aquesta forma,
allargant el que vol en el temps, per exemple: “quan arribin els reis”, aprèn
que per a aconseguir el que volem és necessari un esforç.
c)
VALOR del regal: Entre
regals de tió, reis i de part de diferents
membres de
la família un nen pot rebre massa regals en funció de la seva capacitat
d’assimilació. És a dir, per un nen de menys d’1 any recordar que el simple
embolcall de paper pot resultar el millor regal, per tant, és aconsellable no
sobreestimular-lo. En nens a partir dels 3 anys és bo que els regals no
sobrepassin els 4 en total per tal de poder facilitar que el nen els valori
tots. A partir dels 6 anys tenir present els regals no materials, com
experiències, excursions etc.
d) EDUCAR: Em de tenir en compte que a través del joc els nens poden aprendre
moltes habilitats. És
aconsellable regalar jocs que propicien un espai de relació, és a dir, jocs com
el “parxís” on s’hagi de jugar amb més persones, s’hagi de compartir entre
germans, amics, pares i seguir tots unes regles.
e)
TOLERÀNCIA A LA FRUSTRACIÓ: Per últim és bo que aprenguin
a que no sempre tindran TOT allò que demanen.
Cristina Marquès Solé
Psicòloga núm col. 18058
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada