Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 2 de gener del 2013

ASPECTES PSICOLÒGICS DELS REGALS DE REIS EN ELS NENS



En aquestes dates nadalenques, les tradicions de cada any tornen a arribar;els carrers s’omplen de llums, les famílies es reuneixen, ens envolta un cert aire d’alegria, esperança i bons propòsits. Aquests darrers anys, marcats per la crisi econòmica, ens fa replantejar i prendre consciència que la felicitat no ve donada pels diners, cosa que anys enrere semblava que tothom era feliç perquè “tenia de tot” i que ara no ho podem ser. Per tant, estem davant  d’una crisi de valors i em de tendir a recuperar-ne molts dels que s’havien deixat de banda. Per als nens, el tió i els reis és el que els marca l’arribada d’aquestes dates, els regals de Nadal!! S’ha de fer cagar el tió, la carta als reis, anar a veure la cavalcada, esperar la nit de reis etc. 



En totes aquestes activitats i trobades es poden tenir en compte certs aspectes psicològics que es posen en funcionament i que, segons la forma d’actuar que tinguin els pares, seran aprofitades per desenvolupar i potenciar en els nens aspectes com:

a)  PRESA DE DECISIÓ: Davant la pregunta: “Que vols per reis?”
els podríem ajudar de la següent manera segons la seva edat:
Els més petitons (3-6 anys) hauran de seleccionar d’entre gran quantitat de joguines, fet que els hi és complicat. Es decantaran per aquelles que els hi resultin més vistoses, hagin vist més cops etc... És bo que davant d’un catàleg de joguines senyali els que més li agraden  o en una botiga abans d’entrar comentar-li que haurà de triar entre 2 i 4 joguines que més li agradin. En canvi, a partir dels 6-10 anys les seves decisions seran més pensades segons els seus gustos, modes etc. i la seva capacitat de centrar-se serà més bona És important motivar-los i ajudar-los a que preguin la decisió de triar entre 5 i 7 coses i no més.

b) Un cop han fet la Carta als Reis han de SABER ESPERAR a què arribin. És important ensenyar als nens a saber esperar. Està relacionat amb aprendre a posposar les recompenses, és a dir, els nens quan volen alguna cosa ho volen “ja”, doncs quan el nen ens demana una xocolatina per exemple,  podem comentar-li: “Si, la mare et donarà la xocolatina quan hagis acabat els deures”. D’aquesta forma, allargant el que vol en el temps, per exemple: “quan arribin els reis”, aprèn que per a aconseguir el que volem és necessari un esforç.

c)  VALOR del regal: Entre regals de tió, reis i de part de diferents
membres de la família un nen pot rebre massa regals en funció de la seva capacitat d’assimilació. És a dir, per un nen de menys d’1 any recordar que el simple embolcall de paper pot resultar el millor regal, per tant, és aconsellable no sobreestimular-lo. En nens a partir dels 3 anys és bo que els regals no sobrepassin els 4 en total per tal de poder facilitar que el nen els valori tots. A partir dels 6 anys tenir present els regals no materials, com experiències, excursions etc.

d) EDUCAR: Em de tenir en compte que a través del joc els nens poden aprendre moltes habilitats. És aconsellable regalar jocs que propicien un espai de relació, és a dir, jocs com el “parxís” on s’hagi de jugar amb més persones, s’hagi de compartir entre germans, amics, pares i seguir tots unes regles.

e)  TOLERÀNCIA A LA FRUSTRACIÓ: Per últim és bo que aprenguin a que no sempre tindran TOT allò que demanen.  

Cristina Marquès Solé
Psicòloga núm col. 18058

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada