LA SÍNDROME
POSTVACACIONAL: ALGUNES RECOMANACIONS
QUÈ ÉS?
Conjunt de
símptomes físics, psicològics, socials i emocionals que afecten l’adaptació a
la rutina diària (feina, escola, estudis de formació,...) després d’un període
de vacances.
QUI LA POT
PATIR?
Tant nens com
adults.
COM ES
MANIFESTA?
Amb debilitat
generalitzada, astènia, irritabilitat, insomni nocturn i somnolència diürna, dificultat
per mantenir la atenció i concentració, baixa tolerància a l’esforç, angoixa,
dificultat per prendre decisions, baixa la capacitat per organitzar-se,
dificultat per gestionar la pressió de la feina acumulada pel període de
vacances més la que es va sumant en el dia a dia, entre d’altres.
QUINA DURADA
TÉ?
Sol durar
entre 7 i 15 dies. Si s’allarga pot ser motiu de consulta a un professional de
la salut.
PER QUÈ
PASSA?
Especialment
pels canvis de rutina accentuats que hi ha en el període de vacances com les de
Nadal, de setmana santa i d’estiu.
En el cas
dels nens, s’atura un ritme de tres mesos intensos d’adaptació a l’escola, amb classes,
estudis, rutines establertes (deures, activitats extraescolars, activitats de
cap de setmana,…). En el cas dels adults, descansen de la tasca laboral i s’obre
la oportunitat de vincular-se amb més proximitat i freqüència amb els fills,
compren els regals amb els que volen sorprendre, fan trobades amb amistats que
estan pendents de dies i dies, sopars,... I el descans laboral comporta estar
més actius en la relació tant amb els fills com amb les parelles. Sovint,
aquests retrobaments no satisfan les expectatives que es tenia a priori i es
pot viure insatisfacció i frustració. Aquestes emocions poden ocasionar
discussions, desacords i desavinences que enterboliran un merescut descans.
En el cas
dels nens, centrar-se de nou a la rutina escolar esdevé un esforç important,
saber esperar a arribar a casa per retrobar-se amb aquella joguina que tant els
ha agradat, llevar-se aviat per anar a l’escola, emprendre responsabilitats com
preparar la motxilla, el material per les activitats extraescolars,... La
majoria de tasques es poden convertir en més feixugues després de les festes.
En el cas
dels adults, retornar a la feina es pot convertir en un autèntic malson si a
més han vivenciat emocions desagradables que per res han compensat el període
de descans.
QUÈ PODEM FER
PER INCORPORAR-NOS A LA RUTINA DIÀRIA AMB TRANQUIL-LITAT?
En el cas
dels nens, és important anar adaptant l’exigència i el què s’espera del seu
comportament de forma gradual. Incentivar el seu esforç per llevar-se més
d’hora al matí amb uns minuts més del joc preferit quan arribi a casa.
Engrescar-lo amb les activitats que podreu fer el cap de setmana. Animar-lo a
fer els deures i que pugui mostrar el què ha fet, estar més pròxims a ells
posant especial atenció en les necessitats d’afecte, contacte i comunicació
(sobretot després de dies d’estar més hores junts),.. I si aquesta
irritabilitat i desídia per tornar a l’escola es manté més enllà de dues
setmanes, és convenient consultar a un professional de la salut.
En el cas
dels adults convé marcar-se propòsits realistes i ajustats a les possibilitats
de cadascú, especialment de temps. És comú apuntar-se al gimnàs amb una amiga o
amic, fer dieta, estudiar un idioma, formar-se, començar un projecte artístic,
... Cal aprendre a donar prioritat, diferenciant bé el què m’agradaria fer del
què realment vull fer. I per contestar-te pots plantejar-te quin esforç et
representa cada propòsit i si estàs disposat a assumir-lo. A nivell de parella, deixa passar uns dies,
fins que realment et sentis adaptat a la feina, baixa el nivell d’exigència en
la relació, mostra’t comprensible amb el procés d’adaptació de l’altre. Més
endavant pots aprofitar per reflexionar
sobre el que us uneix i quin sentit té per a tu aquest vincle. En funció del
què sentis podràs prendre una decisió.
Àngels Martí Pérez
Psicòloga col.9917
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada