Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 11 de desembre del 2013

L’AUTISME

És una alteració del neurodesenvolupament de caràcter crònic. En els últims temps el concepte d’autisme ha adoptat una nova visió. Ara, quan parlem que un nen/a presenta les dificultats pròpies de l’autisme, hem de tenir en compte que això avarca un continu que va des d’una afectació molt profunda en alguns nens a d’altres que el seu funcionament social i personal és força adaptat. Podem dir que hi ha una àmplia gamma de símptomes, habilitats i nivells de discapacitat que poden presentar.


                 
   A U T I S M E - T E A

Des de l’ infància precoç, abans dels 12 primers mesos de vida ja podem veure alguns comportaments: nens molt irritables, no tenen contacte visual, no imiten gestos ni somriures etc. A mida que el nen/a es va fent més gran veiem com els hi costa iniciar relacions amb els altres nens, no entenen les emocions que poden sentir els altres etc., amb la qual cosa resulten poc eficaços socialment. A més, el seu llenguatge literal, és a dir, tenen molta dificultat per entendre dobles sentits, bromes etc. Com el cas d’un nen que s’asseu davant meu, i li pregunto, “com estàs?” I em respon: “assegut!”. El seu llenguatge també és peculiar, pot fer sorollets estranys o repetir la última paraula que li acabes de dir.

El que també és molt comú en aquests nens són els interessos restringits i preocupacions inusuals i intenses. Per exemple: en Marc de 7 anys es passava hores i hores llegint llibres de minerals. La informació que reben la processen de forma diferent, els hi costa molt donar importància a allò més rellevant i donen excessiva importància als detalls.

Davant d’emocions intenses, quan es posen nerviosos, poden fer moviments ràpids amb els braços com si fossin ales, donar saltets etc.Les reaccions que poden tenir davant de qualsevol canvi poden ser exagerades.

A mida que van creixent, a l’adolescència es torna molt complex, resulten peculiars, es veuen diferents però no saben perquè, hi ha un desinterès per a comunicar-se, el seu to de veu no sol ser l’adequat.

El que es coneix com La Síndrome d’Asperger és quan comparteixen símptomes que hem comentat anteriorment, però sense les dificultats d’aprenentatge associades (presenten un nivell d’intel·ligència normal o superior) i sense cap tipus de retard del llenguatge.

El joc simbòlic, consisteix en fer que alguna cosa que no existeix, i es considera com quelcom que existeix realment. Els nens sense autisme no tenen problema en el joc simulat, els sembla divertit donar-li la volta a la realitat i mantenir-se distanciat. Els hi agrada interpretar el paper de pare/mare o jugar “a metges”.A continuació veurem com un nen amb autisme intenta establir un joc simbòlic amb la seva germana:

L’Anna té 9 anys i en Joan 7:

-Anna: Vinga Joan! anem a construir una casa per les meves nines.
-Joan: D’acord, anem a construir una casa per les teves nines.
En Joan va a buscar uns coixins i uns llençols, però per ell, quan la seva germana ho té tot a punt per començar, veu al seu germà, estirat a terra amb el cap sobre el coixí.
-Anna: Mira, l’estanteria és la nostra casa i l’armari serà l’habitació de les nines. I ara, anirem a buscar una caixa de sabates per a que les nines puguin dormir.
-Joan: Dormir en caixes? Però si són per sabates!.
-Anna: Si! És veritat, però ara les caixes seran per a que hi dormin les nines. Les tovalloles seran els llençols. Que més Joan?
En Joan se’n va a la cuina i agafa un plat:
-Joan: I aquest plat, serà el nostre plat!


Cristina Marquès Solé
Psicòloga col. 18058





              

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada