Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 10 d’abril del 2014

ENSENYAR HÀBITS D'AUTONOMIA ALS FILL/ES.



Saps que el teu fill/a se sap vestir, rentar-se les mans o menjar sol però  per pressa o inseguretat ho prefereixes fer tu?
A la llarga aquesta forma d’actuar provoca que els nens no tinguin autonomia i a la llarga, efectivament, quan vulguis que ho faci sol, o ja no ho sabrà fer o es negarà.

El desenvolupament de l’autonomia personal és un objectiu prioritari en l’educació i el desenvolupament d’un nen.
Com a norma general tot allò que pugui fer sol, sempre que no posi en risc la seva seguretat, ha de fer-ho sol.


                 
  
    
Quins són aquests hàbits?
Tot el que té a veure amb el menjar, la higiene o cura personal, vestir-se i hàbits referents a les relacions amb els altres, per exemple: saludar a la gent coneguda, demanar si us plau, donar les gràcies, respectar els torns de joc, endreçar joguines etc.

Com els hi ensenyem?
És important que aquests hàbits es converteixen en rutines, així els nens funcionen millor.

1- Decidir què li exigim evitant el pensament “ja ho faig jo així ho faré més ràpid i més bé”. Que sigui adequat per a la seva edat, fer-ho sempre i en tots els llocs. Pare i mare han d’anar “a la una”, no s’hi val “amb el pare ho haig de fer però amb la mare no”. Preparar tot allò necessari per a que ho pugui fer.
2- Explicar-li què ha de fer i com “ara ja ets gran i et rentaràs tu sol el cap, sé que ho faràs molt bé”. Primer ho fem nosaltres i li expliquem com si parlés ell: “primer em  mullo el cap, després em poso una mica de sabó a la mà…”Ens em d’assegurar que compren bé les instruccions. Li podem demanar que ens les repeteixi.
3- Practicar! És important oferir-li moltes situacions de pràctica, recordar-li els passos que ha de fer i és aquí on ja li comencem a REFORÇAR els primers avenços. Poc a poc anirem disminuint l’ajuda i recorda: “anda despacio que tengo prisa!!”
4- Supervisar: Quan hagi acabat em de revisar que ho hagi fet bé. L’elogiem i valorem que ho hagi fet sol. Si no ho ha fet bé del tot, li podem dir que pot millorar.

És important que li oferim fer tots aquests hàbits com un PRIVILEGI: “JA ETS GRAN!” sempre ho acceptarà millor que no pas si ho fem com una ordre o perquè ho ha de fer sense més.
Si no ho vol fer per comoditat, li em de dir que ho ha de fer per sí sol, que ja es gran i IGNORAR les queixes.

Ells VOLEN fer les coses “ELLS SOLS!”, aprofiteu-ho per impulsar i animar-lo en l’autonomia personal.



Cristina Marquès Solé 
Psicòloga col.18058

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada