Total de visualitzacions de pàgina:

divendres, 17 d’octubre del 2014

LA IMPORTÀNCIA DEL JOC EN EL DESENVOLUPAMENT INFANTIL

El joc afavoreix l’adquisició de nous aprenentatges, tant acadèmics com socials.  A més, el joc també ajuda a equilibrar les emocions.
En aquest cas, quan parlo de joc, em refereixo al joc de tipus espontani, no reglat, popularment conegut com a joc de jugar a “fer veure que...”. Exemples són: jugar a cuinetes, a papes i mames, a professors, jocs amb figures tipus play mòbil, o qualsevol joc sense material en el que els nens imaginen i fan veure que són diferents personatges que viuen diverses situacions.




Ara passarem a parlar dels diferents beneficis que entren en “joc” quan els infants juguen:


Beneficis cognitius:

  • organització: l’habilitat de narrar una historia, amb seqüencies temporals lògiques  i indicacions de causa i efecte. Per exemple fer veure que es celebra l’aniversari d’un nino. Tot i que es fa automàticament, cal pensar una seqüencia lògica en que han d’ocórrer els esdeveniments: convidar a amics, jugar, portar el pastís, donar els regals, etc. Està clar que la narrativa de la historia pot variar en l’elaboració del detall i la complexitat.
  • simbolisme: l’habilitat de transformar objectes ordinaris (una peça de Lego) per representar altres objectes (la peça de Lego pot representar un cotxe).
  • fantasia i imaginació: seria l’habilitat de jugar a fer veure: entre d’altres fer veure que estan en un temps i un espai diferent. Per exemple  jugar a fer veure que es va al metge mentres estan a casa.


Beneficis socials:

  • empatia: quan juguen a representar diferents papers es desenvolupa l’empatia. És l’expressió d’entendre i poder posar-se al lloc dels altres. Per exemple jugar a metges, on a vegades els toca jugar a ser el malalt i d’altres el metge.
  • comunicació: l’habilitat de comunicar-se amb els altres, d’expressar idees i emocions als demes.
  • representar i diferenciar-se un mateix dels altres. A través del joc els nens aprenen a reconèixer en sí mateixos les coses que els agrada. Alhora aprenen que als altres nens no sempre els agraden les mateixes coses que a ells.
  • Afavoreix els conte social.


Beneficis afectius:

  • expressió d’emocions: és l’habilitat d’expressar estats emocionals, tant positius com negatius, des de situacions de joc i de fer veure. Els nens poden expressar per exemple agressió dins del joc. Aquest fet sovint preocupa als pares. Cal tenir en compte que totes les persones sentim en certs moment ràbia i agressivitat, i que és positiu que el nen pugui expressar-los dins del context del joc. Cal procurar però, que el nen no senti que fa mal a ningú, ni a sí mateix, sinó que pugui canalitzar l’agressivitat amb objectes i conductes adequades i que els pares no s’angoixin davant d’aquets jocs. Per exemple, es pot jugar a que s’és un boxejador i donar cops i coces a coixins vells.
  • elaborar els estats emocionals que sorgeixen al llarg del dia. Quan els nens poden representar en el joc de forma simbòlica situacions que els produeixen nervis o angoixa, l’ansietat que hi a al darrera d’aquestes vivències pot anar-se elaborant. El reviure l’escena en un espai i context diferent, invertint o no els papers viscuts, ajuda a regular i modular les emocions. Al elaborar l’ansietat aquesta disminueix, i ajuda controlar en d’altres situacions les idees i impulsos que porten a l’ansietat. Jugar a ser la professora i renyar els ninos pot ajudar a elaborar l’emoció que ha sentit la criatura al matí a l’escola, si la senyoreta li ha cridat l’atenció a ella o a un company.


Per acabar, un dels motius més rellevants per afavorir un espai i un temps per a que els nens juguin, és perquè per a ells és un plaer jugar. Gaudeixen amb totes les experiències físiques i emocionals del joc!

Si tens algun dubte sobre el joc del teu fill no dubtis a preguntar a un professional de la psicologia infantil.




Georgina Vilaplana

 Psicòloga Col. 20859


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada