Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 13 de febrer del 2014

EL TEU FILL/A DIU MENTIDES?



EL TEU FILL/A DIU MENTIDES?



Quasi tots els nens menteixen alguna vegada; alguns ho fan amb molta freqüència i això preocupa a pares i educadors.

Els més petits solen dir mentides del tipus “demà és el meu aniversari”. Així, entre els 3 o 4 anys confonen la fantasia i la realitat i fan expressions que no són falses sinó que responen a algun desig “demà el pare em comprarà una bicicleta”.

Entre els 4 i 5 anys ho utilitzen com a forma d’agradar als adults o per no fer-los enfadar, per això menteixen encara que els enxampis “amb les mans a la massa” En aquests casos, neguen allò evident: acaben de pintar la paret o trencar alguna cosa i diuen “jo no he estat!”.

A partir dels 5 anys, la mentida és un mecanisme de defensa o evitació de situacions; evitar un càstig, una responsabilitat, és a dir, aconseguir alguna cosa és la funció més important que té la mentida.

Cap als 10 anys és quan poden dir coses diferents del que realment ha passat, per exemple, mentir sobre fets que han passat a l’escola “No tinc deures!”, quan en realitat si que en tenen.

És important ensenyar-los a corregir la mentida, entenent que la confiança és un dels pilars bàsics de les relacions humanes començant per les persones més properes: pares, germans, educadors..





                                        

http://familiaycole.files.wordpress.com/2011/12/mentiroso-800x600.jpg
                                                         


Com els hi ensenyem?


- Diferenciar entre veritat i mentida:

Jugar a “això és veritat i això és mentida”. Li puc dir “ara jo estic parlant amb tu, això és veritat. Si et dic que estic al carrer, t’estic dient una mentida. Pot servir per als més petits.

-Ensenyar-los les conseqüències de mentir. En els nens fins als 7 anys pot servir el conte “del pastor mentider”, que va cridant de mentida EL LLOP!! EL LLOP!! Fins que ho diu de veritat i ningú li fa cas i el llop es menja tot el ramat.

-Donar bon exemple, els nens aprenen per imitació.







                                                                                                                                 Cristina Marquès Solé

Psicòloga col. 1858

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada